PENGARUH KUALITAS DOSEN DAN METODE MENGAJAR TERHADAP PEMAHAMAN AKUNTANSI (STUDI KASUS MAHASISWA PRODI AKUNTANSI UNIVERSITAS RIAU KEPULAUAN BATAM)

Ryan Hidayat, Ravika Permata Hati

Abstract


Quality of faculty and teaching methods to the Understanding accounting (a case study studebt university accounting university of the riau islands of batam)

This study aimed to analize whether quality of faculty and teaching methods on Understanding accounting student. This study uses a survey method using primary data obtained from questionnaires. The number samples taken in this study were 70 students of accounting courses university of riau islands of batam.

The results obtained by calculation have been done, for quality of faculty of  t test for ( 3.006), while t table for ( 1.998) (t test > t table) at a significance level of 0,000, this show that quality of faculty has a significant positive effect Understanding of accounting and the teaching methods of t test at (6.973) while the t table (1.998) ( t test > t table) at a significance level of 0,000 mean the teaching methods have a positive influence significantly to the Understanding of accounting.

Quality of faculty and teaching methods Simultaneously have a significant positive influence on the Understanding of accounting students with F-test value of 35.339, while the F-table 3.130 (F-test > F-table) with a significant level of  0.00.


Full Text:

PDF

References


Arianita, L., Aznedra, A., & Jaya, H. (2016). Sistem Akuntansi Penerimaan Kas Studi Kasus Pada Koperasi Karyawan PT. EPSON Batam. MEASUREMENT, 3(2).

Azwan Zain dan Syaiful Bahri Djamarah, (2015)Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Ghalia Indonesia.

Efendi, Y. (2016). Performance Kinerja Dosen Di Lingkungan Universitas Riau Kepulauan Ditinjau Dari Aspek Supervisi Dekan Pada Tahun Akademik 2012-2013. DIMENSI, 3(1).

Hasanuh Nanu, (2011). Akuntansi Dasar : Teori dan Praktik. Jakarta : Mitra Wacana.

Hamiyah Nur dan Mohammad Jauhar, (2014)Startegi Belajar Mengajar. Jakarta : Prestasi Pustakarya.

Hamdayana Jumantha, (2015)Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor : Ghalia Indonesia.

Hamta, Firdaus. (2015). Metodologi Penelitian Akuntansi.Yogyakarta : Deepublish.

Husdarta dan Yudha M. Saputra, (2010)Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Ikhsan Arfan dan Ishak Muhammad. (2008)Akuntansi Keperilakuan. Jakarta : Salemba Empat.

Khodijah Nyayu, (2014)Psikologi Pendidikan. Jakarta : Pt. Raja Grafindo Persada.

Marno dan idris, (2014)strategi,metode, dan teknik mengajar . Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Moh.Nazir, (2011).Metode Penellitian. Bogor : Ghalia Indonesia.

Priyatno, Duwi. (2011). Belajar Cepat Olah Data Statistik dengan SPSS,Yogyakarta : andi.

Salesti, J. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja (Studi Pada Tenaga Pendidik Dan Kependidikan Pada Universitas Di Batam. DIMENSI, 3(2).

Sanjaya Wina, (2006)Strategi Pembelajatran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung : Fajar Inter.

Sugiyono, (2010).Metode Penelitian Bisnis Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suriyatni, I., Putra, R. E., & Hati, R. P. (2017). Analisis Penerapan Standar

Akuntansi Pemerintahan Pada Pendapatan Asli Daerah (PAD) Atas Pajak Reklame Di Dinas Pendapatan Daerah Kota Batam. MEASUREMENT, 3(2).

V. Wiratna Sujarweni, (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta : PT. Pustaka Baru Press.

Wahyuniarti, (2016) skripsi pengaruh latar belakang pendidikan dan lingkungan kerja terhadap pemahaman akuntansi ( studi kasus pada mahasiswa program studi akuntansi fakultas ekonomi universitas riau kepulauan).

Yansen, Y., & Oktavianti, O. (2015). Analisis Kualitas Sumber Daya Manusia

Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Di PT. Gajah Izumi Mas Perkasa Batam. EQUILIBIRIA, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.33373/jeq.v4i1.736

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.