Upaya peningkatan hasil belajar peserta didik melalui model pembelajaran Probing-Prompting pada materi sistem gerak kelas XI IPA

Heliyana Zuriyati

Abstract


ABSTRACT

 

The research activities carried out have the aim of obtaining information about how the effect of the application or use of the Probing-Prompting learning model on the learning outcomes of students in class XI IPA SMA Negeri 1 Tanjung Raja. The research that was conducted was using the Pre-Experimental Design method with the Random Sampling technique. The data obtained was carried out in class XI IPA 2 while the number of students was 31 people. The research instrument or tool used in the study is the initial and final test instrument in the form of multiple choice questions. The value obtained in the form of posttest average student learning outcomes, which is higher than the average value obtained during the pretest, which is 79.55 and 429.21. From the results of data analysis, hypothesis testing using t-test with the help of the Statiscal Program for Social Science. (SPSS20) the t-count is 38.358, while the t-table is 2.1423. From the results obtained, it can be concluded that tcount > ttable, which is 38.3758 > 2.1423, which means H0 is rejected while Ha is accepted, so it can be concluded that the application of the Probing-Prompting learning model has a significant effect on student learning outcomes in class XI IPA SMA Negeri 1 Tanjung Raja on Motion System Material.

Keywords: Probing-Prompting, Learning Outcomes, Movement System.



Keywords


: Probing-Prompting, Hasil Belajar, Sistem Gerak

Full Text:

PDF

References


Cimer, A. (2013). Critical Thingking level of biology classroom urvey: CTLOBICS. The Journal of New Horizons Education. 7 (3): 61-71.

De Bono, E. (1990). Mengajar berpikir. Diterjemahkan oleh. Soemardjono. Jakarta: Erlangga

Dwi, A. P. A. (2015). Keefektifan model pemebelajaran Probing-Prompting Learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII MtsNU 19 Protomulyo Kabupaten Kendal pada Materi Pokok Energi Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo.

Harsoyono & Sopyan. (2014). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah dengan model Probing-Prompting untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah IPA siswa kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Unes. 3 (2), 43-47.

Mahmudah, Tindangen, M., & Lumowa, A. (2018). Analisis permasalahan kemampuan berfikir tingkat tinggi siswa SMP terkait pembelajaran biologi materi sistem pencernaan. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian, dan Pengembangan. (3)2: 200-203.

Megariati. (2010). Peningkatan hasil belajar matematika pada materi turunan fungsi menggunakan model probing-prompting di kelas XI IPA 1 sekolah menengah atas negeri 2 Palembang. http://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jpm/article/view/822/235. Diakses pada tanggal 14 September 2017.

Nugroho, F. A. (2016). Identifikasi miskonsepsi sistem pencernaan manusia pada buku teks biologi SMA Kurikulum 2013 di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Biologi. 5(5). 13-21

Permendikbud No 20. (2016). Lampiran standar kompetensi lulusan pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Permendikbud No 22. (2016). Lampiran standar proses pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Putri, V., A . (2016). Peningkatan hasil belajar siswa dengan menerapkan model Probing-Prompting pada mata pelajaran kimia di kelas X SMA YSP Pusri Palembang. Skripsi. Pendidikan Kimia Universitas Sriwijaya.

Rosyidah. (2010). Hubungan antara kemandirian belajar dengan hasil belajar matematika pada siswa MTsN. Skripsi. Jakarta: FKIP Uin Syarif Hidayatullah.

Shoimin, A. (2014). 68 Model pembelajaran INOVATIF dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sudijono, A. (2012). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Swasono, Suyitno & Susilo. (2014). Penerapan pembelajaran probing-prompting terhadap hasil belajar peserta didik pada materi lingkaran. Jurnal Pendidikan Matematika Unnes UJME. 3 (2),102-106.

Yulistemi, D. (2016). Peningkatan hasil belajar kimia peserta didik melalui model pembelajaran probing prompting di kelas X MIA 3 SMA Negeri 1 Indralaya. Skipsi. Pendidikan Kimia Universitas Sriwijaya.




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v8i1.3938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.