The influence of probing prompting learning model on junior high school critical thinking skills in science subjects

Nurul Hida Jariatin, Pramudya Dwi Aristya Putra, Iwan Wicaksono

Abstract


TThe main problem in the world of education today is the low critical thinking skills of junior high school students in science subjects. This research aims to examine the influence of the probing prompting learning model on junior high school students' critical thinking skills in science subjects. The type of research is a quasi experiment with a nonequivalent control group design. The samples used were students in class VIII C (experimental class) and VIII B (control class). Sampling used purposive sampling technique. Data was obtained from pre-test and post-test question instruments. Data analysis techniques use normality test, independent sample t-test, and N-Gain test. Analysis of research results using SPSS version 25.0 obtained a significance value (2-tailed) > 0.05, which shows that the application of the probing prompting learning model has a positive effect on students' critical thinking skills in science subjects. The research results showed that the influence of the probing prompting learning model was able to improve critical thinking skills starting from high to low criteria including interpretation, self-regulation, explanation, conclusion, evaluation, analysis. The application of the probing prompting learning model is effective in improving students' critical thinking skills.

Keywords


Critical Thinking; Learning Models; Probing Prompting

Full Text:

PDF

References


Agnafia, D. S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. Florea, 6(1), 45-53.

Amalia, N. F., & Minarti, I. B. (2023). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP dalam Pembelajaran IPA Materi Sistem Peredaran Darah. Media Penelitian Pendidikan. Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan pengajaran,17(1), 152-160.

Facione, P. A. (2015). Critical Thinking : What It Is and Why It Counts. 1–30.

Fridayani, J. A., & Kusuma, S. E. (2023) Statistika Inferensial untuk Organisasi dan Bisnis. Sleman: Sanata Dharma University Press.

Hake, R. R. (1998). Interactive-Engagement Versus Traditional Methods: A Six-Thousand-Student Survey Of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74.

Hardisman. 2020. Tanya Jawab Analisis Data: prinsip Dasar dan Langkah-Langkah Praktis apilkasi pada Penelitian Kesehatan dengan SPSS. Bogor: Guepedia

Hidayati, A. R., Fadly, W., & Ekapti, R. F. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA Materi Bioteknologi. Jurnal Tadris IPA Indonesia Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA. 1(1), 34–48.

Meryastiti, V., Ridlo, Z. R., Supeno. (2022) Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA Siswa SMP Negeri 1 Glenmore Kabupaten Banyuwangi. Saintifika, 24(1), 20-29.

Muchsin., ZAkiah., & Maqfirah. (2023). Pendekatan Kontruktivisme dengan Menggunakan Model Probing Prompting Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor Di SMA Negeri 1 Glumpang Tiga. Education Enthusiast : Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 3(4), 41–51.

Nugroho, B. A., Zaini, M., & Arsyad, M. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Pembelajaran Materi Konsep Ekosistem Menggunakan Model Inkuiri Dipadu Kooperatif. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 13(2), 64–73.

OECHD. 2023. PISA 2022 Results. https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/indonesia-c2e1ae0e/. [Diakses pada 23 Desember 2023]

Pratiwi, R., Hikmawati., & Guanada, I. W. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(2), 1–23.

Putra, H. S., & Sylvia, I. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Probing prompting Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Sosiologi di Kelas X SMA Pembangunan Laboratorium UNP. Naradidik: Journal of Education & Pedagogy, 1(3), 273–281.

Ramadhanti, A., & Agustini, R. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Model Inkuiri Terbimbing Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 385–394.

Rizkika, M, Putra, P. D.A., & Ahmad, N. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis STEM pada Materi Tekanan Zat untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Pancasakti Science Education Journal. 7(4), 41–48.

Sa'adah M., Suryaningsih, S., & Muslim, B. (2020). Pemanfaatan Multimedia Interaktif pada Materi Hidrokarbon untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 184–194.

Safitri N. K. D. A., Endrawan., I. P. E., & Anggreni, N. L. P. Y. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Smk PGRI 3 Badung. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains , 9(1), 76 - 88.

Soleha. T. Y., Indrayati, H., & Widyaninrum, I. 2022. Model Pembelajaran Probing Prompting Menggunakan Papan Mamiku pada Materi SPLDV terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3),3266-3276

Sudyana, I. N., Sudrahat, D., Sudadi., Fitriyah, H., & Pranajaya, S.A. (2022). The Influence of The Probing Prompting Learning Model on The Development of Students’ Critical Thinking Ability. Journal on Education, 6(1), 3571-3577.

Sulistiana, D. (2020). Pengaruh Model Probing Prompting Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Smp. Ujmes, 5 (02), 20-34.

Yulianta, A.G. 2021. Penerapan Model Discovery Learning Dalam Upaya Peningkatan Prestasi Belajar IPS Siswa SMP. Cahaya Pendidkan, 7(1), 1-11.

Zuriyati, H. 2022. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Probing-Prompting pada Materi Sistem Gerak Kelas Xi IPA. Cahaya Pendidikan, 8(1), 12-23.




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v10i1.6153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.