The effect of RADEC model on reading comprehension ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adriana, A., Sulfasyah, S., & Rukli, R. (2022). Comparison of RADEC Learning Model and SQ3R Learning Model on Reading Interest of Elementary School Students. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(3), 941–951. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp941-951
Ambarita, R. S., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2336–2344. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/836
Andini, S. R., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Model RADEC pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1435–1443. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/960
Dewi, S. M., Prawiyogi, A. G., Anwar, A. S., & Wahyuni, C. S. (2021). Efektivitas Strategi Direct Reading Thingking Activities terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 453–455. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.786
Eliantari, N. P. R., Kristiantari, M. R., & Sujana, I. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Berbantuan Circular Card Terhadap Keterampilan Menulis. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 23. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i1.24780
Gunarwati, R., Maula, L. H., & Nurasiah, I. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar. Janacitta, 4(2), 18-27 https://doi.org/10.35473/jnctt.v4i2.1142
Hartati, T., & Mulyasari, E. (2016). The implementation of big book in an effort to improve elementary school students’ reading comprehension abilities: A case of West Java Province in Indonesia. Man in India, 96(8), 2459–2469.
Kusumaningpuri, A. R., & Fauziati, E. (2021). Model Pembelajaran RADEC dalam Perspektif Filsafat Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 103–111. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1169
Maryani, N., & Nurseptiani, K. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia dengan Membandingkan Model Pembelajaran RADEC dan Model Pembelajaran Konvensional. MADROSATUNA : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 13–19. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v2i2.127
Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14–23. https://www.jurnal.stitnu-sadhar.ac.id/index/index.php/JS/article/view/17
Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2605
Novarina, G. E., Santoso, A., & Furaidah, F. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1448. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.12989
Nurhidayah, I., Mulyasari, E., & Robandi, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Circ Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 42–51.
Prasrihamni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar Mega. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134.
Pratama, Y. A., Sopandi, W., & Hidayah, Y. (2019). RADEC Learning Model (Read-Answer-Discuss-Explain And Create): The Importance of Building Critical Thinking Skills In Indonesian Context. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(2), 109–115. https://doi.org/10.29103/ijevs.v1i2.1379
Rima Rikmasari, M. L. (2018). Metode Pembelajaran PQ4R dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V di Bekasi. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 6(1), 2(2), 265– 275.
Salam, R., Pagarra, H., & Nuramalia. (2023). Pengaruh Model RADEC terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD Inpres Unggulan Toddopuli. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(3), 465–472.
Setiawan, D., Sopandi, W., & Hartati, T. (2019). Kemampuan menulis teks eksplanasi dan penguasaan konsep siswa sekolah dasar melalui implementasi model pembelajaran RADEC. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 130-140. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4922
Soegiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.Alfabeta.Jakarta
Sopandi. W. (2017). The quality improvement of learning processes and achievements through the read-answer-discuss-explain-and create learning model implementation. Proceeding 8th Pedagogy International Seminar 2017: Enhancement of Pedagogy in Cultural Diversity Toward Excellence in Education, 8(229), 132–139.
Sopandi. W. (2023). Model Pembelajaran RADEC (Teori dan Implementasi di Sekolah). Upi Press.Bandung.
Sopandi, W. (2017). The Quality Improvement of Learning Processes and Achievements Through the ReadAnswer-Discuss-Explain-and. Dalam C. M. Keong, L.L. Hong, & R. Rao (Penyunting). Proceeding 8th Pedagogy International Seminar 2017, September, 132–139.
Sukma, E., Indrawati, T., & Suriani, A. (2020). Penggunaan Media Literasi Kelas Awal di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 103-111. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107623
Tarigan, H. G. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Yulianti, Y., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran RADEC Terhadap Penibgkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. 8(1), 47–56.
DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v10i1.6214
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.