The Impact of augmented reality media integrated with ethnomathematics on students' numeracy literacy skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alwahab, P. A., Cancerlia, C., Hani, Z., Lestari, P. I., & Husna, A. (2024). Ethnomathematics exploration of the Malay traditional house Indera Perkasa Penyengat Island, Riau Islands. Cahaya Pendidikan, 9(2), 232–239. https://doi.org/10.33373/chypend.v9i2.5553
Apriliyani, S. W., & Mulyatna, F. (2021). Flipbook E-LKPD dengan Pendekatan Etnomatematika pada Materi Teorema Phytagoras. Seminar Nasional Sains, 2(1), 491–500.
Arini, R., Ulinuha, W., & Jamaludin, U. (2023). Etnomatematika Bangunan Kampung Naga Dalam Meningkatkan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Aspek Geometri. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(03), 2548–6950. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11387
Cai, S. (2016). Case studies of augmented reality applications for authentic learning. Lecture Notes in Educational Technology, 9789811059292, 115–134. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5930-8_8
Choirudin, Ningsih, E. F., Anwar, M. S., Sari, I. R., & Amalia, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Etnomatematika Pada Situs Purbakala Pugung Raharjo. Pi: Mathematics Education Journal, 3(1), 18–27. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3755
Darwanto, Khasanah, M., & Putri, A. M. (2022). Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah. Eksponen, 11(2), 25–35. https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381
Del Cerro Velázquez, F., & Méndez, G. M. (2021). Application in augmented reality for learning mathematical functions: A study for the development of spatial intelligence in secondary education students. Mathematics, 9(4), 1–19. https://doi.org/10.3390/math9040369
Fajriyah, E. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa pada Pembelajaran Matematika di Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan, 21, 403–409.
Firdaus, A. Y. (2021). Penggunaan Media MBB AR dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Karakter Siswa Slow Learner. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 781–800. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.354
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Gunawan, S., & Widiati, S. (2019). Tuntutan Dan Tantangan Pendidik Dalam Teknologi di Dunia Pendidikan Di Era 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana, 594–601. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3089%0Ahttps://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3089/2908
Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi., Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. In Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Tim GLN Kemendikbud. (Vol. 8, Issue 9).
Hazira, K. V. A., Zaenuri, & Hidayah, I. (2023). Analisis Literasi Matematis Siswa Pada Soal Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum. JARME : Journal of Authentic Research on Mathematics Education, 5(2), 117–126.
Kellems, R. O., Cacciatore, G., Hansen, B. D., Sabey, C. V., Bussey, H. C., & Morris, J. R. (2021). Effectiveness of Video Prompting Delivered via Augmented Reality for Teaching Transition-Related Math Skills to Adults With Intellectual Disabilities. Journal of Special Education Technology, 36(4), 258–270. https://doi.org/10.1177/0162643420916879
Kemdikbud. (2023). Rapor Pendidikan. https://raporpendidikan.kemdikbud.go.id/login
Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. KEMENDIKBUD: Jakarta.
Khairani, R., Elvitaria, L., & Salamun. (2021). Augmented Reality Pengenalan Kompleks Perkantoran Kota Bagansiapiapi Berbasis Android. Journal of Computer Science and Information Technology, 1(1), 38–44.
Khakima, L. N., Fatimah, S., & Zahra, A. (2021). Seminar Nasional PGMI 2021 Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI / SD memiliki sumber daya manusia yang melimpah , memiliki terencana untuk menciptakan proses pembelajaran agar siswa secara aktif mengembangkan potensi dirinya untuk memil. 775–792.
Lusa, S., Rahmanto, Y., & Priyopradono, B. (2020). The Development Of Web 3d Application For Virtual Museum Of Lampung Culture. Wind Engineers, JAWE, 57(9), 188–193. https://doi.org/10.5359/jawe.35.109
Ma’sum, A. (2014). Profil Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung. Prodi Pendidikan Matematika: STKIP PGRI Jombang.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Mardhotillah, I., & Yazidah, N. I. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Proses. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 239–245. http://fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/snpm/article/download/850/399
Monikasari, & Fitriyanti. (2023). The Existence of The Malay House ‘Limas Potong’ In the Midst of Modernization Currents in the City of Batam 1970-2022. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 6(2), 560–570. https://doi.org/10.24815/jr.v6i2.31445
Mufida, M. K., & Harun, M. (2018). Aplikasi Pengenalan Hewan Lindung Menggunakan Augmented Reality Dengan Metode Marker Based Tracking. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 1(1), 34–43. https://doi.org/10.30871/deca.v1i1.595
NAKANO, M., MATSUBARA, Y., OKAMOTO, M., & IWANE, N. (2019). AR Based Learning Support System for Mental Rotation in Mobile Environment. Transactions of Japan Society of Kansei Engineering, 18(3), 201–208. https://doi.org/10.5057/jjske.tjske-d-18-00077
Nisa, H., Choirudin, C., Anwar, M. S., & Wardana, M. R. F. (2023). Implementasi Etnomatemtika Berbasis Alat Kesenian Rebana Dalam Pembelajaran Bangun Ruang. Delta-Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 205–210. https://doi.org/10.61650/dpjpm.v1i3.195
Novitasari, K. P. (2024). Meta Analisis : Efektivitas Pembelajaran Etnomatematika Pada Budaya Lokal Karawang Terhadap Kemampuan Literasi Matematis peran matematika dan kapasitas untuk terlibat dalam disiplin ini dengan cara yang. 6379, 315–325.
OECD. (2016). PISA 2015 assessment and analytical framework: science, reading, mathematic and financial literacy. Paris: PISA, OECD.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): Vol. I. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
OECD. (2023). PISA 2022 Results: Learning During - and From - Disruption: Vol. II. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-ii_a97db61c-en
Panduwinata, L. F., Nurul, R., Wulandari, A., & Zanky, M. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality ( AR ) pada Materi Prosedur Penyimpanan Arsip Universitas Negeri Surabaya , Universitas Negeri Malang Learning Media Development Based on Augmented Reality ( AR ) on Archive Storage Procedure Mate. 12(1), 15–28.
Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302
Putra, A. P., & Prasetyo, D. (2022). Peran Etnomatematika Dalam Konsep Dasar Pembelajaran Matematika. Intersections, 7(2), 1–9.
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi Teknologi Digital Dalam Pembelajaran Di Era Industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.203
Qoriaturrosyidah, F., Husna, A., Saulina Pasaribu, R., Pidianti, A., & Annisa Alwahab, P. (2023). Exploration of Ethnomathematics Houses Malay ‘Limas Potong’ The Batam Islands of Riau. Indonesian Journal of Mathematics Education, 6(2), 100–110. https://doi.org/10.31002/ijome.v6i2.975
Ratnasari, E. M. (2020). Outdoor Learning Terhadap Literasi Numerasi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 182. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.8003
Rizki Alfiansyah, I., Teresia Manurung, L., & Wulandari, R. (2022). Akulturasi Budaya yang Mempengaruhi Elemen Interior Bangunan pada Rumah Adat Melayu Limas Potong Batam, Kepulauan Riau. Jurnal Pengetahuan & Perancangan Desain Interior |, 10(1), 12–24.
Sakhila Azzalea, R. (2023). Penggunaan Teknologi Augmented Reality (AR) dalam Pembelajaran Matematika: Dampaknya terhadap Pemahaman Siswa. Duniailmu.Org, 3(2).
Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatanangun Ruang Sisi Datar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2017, 209–214.
Siswiandini, V. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Adat Kepulauan Riau Melayu Atap Limas. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 35–41. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/index
Soheb, M., & Widiyanti, I. S. R. (2022). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS LITERASI NUMERASI PADA MATERI PECAHAN KELAS III SEKOLAH DASAR. 7.
Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sun, K. T., & Chen, M. H. (2019). Utilizing free augmented reality app for learning geometry at elementary school in Taiwan: Take volumetric measurement of compound body for example. International Journal of Distance Education Technologies, 17(4), 36–53. https://doi.org/10.4018/IJDET.2019100103
Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281–288. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
Yulistiyani, D. R., Nuraida, I., & Zakiah, N. E. (2023). Pemanfaatan Etnomatematika Kerajinan Anyaman Pandan Rajapolah dalam Pembelajaran Matematika. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 4(2), 577. https://doi.org/10.25157/j-kip.v4i2.9045
DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v10i2.6312
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.