The influence of parenting styles and environment on student morality based on educational level

Rihal Jayadi, Sri Rejeki, Zedi Muttaqien, Malami Muhammad Garba

Abstract


This study aims to examine the effect of parenting and environment on student morale based on education level. This research method uses Meta-Analysis, researchers use data from 68 studies that meet the criteria and standards of data completeness from each level of education, the estimation of complete data shows an effect value of 1.130 which is included in the high effect category. However, further analysis revealed variations in this effect at each level of education. Results showed that at the kindergarten level, the effect of parenting and environment by education level had a medium effect (ES = 0.716), while at the primary school level the effect increased to high (ES = 1.097). At the junior high school level, the effect reached a very high level (ES = 1.749), but decreased slightly at the senior high school level but still fell into the high effect category (ES = 1.054). These findings highlight the importance of parents and the environment in shaping students' morals and the need for developmentally appropriate approaches at each level of education. That is, the results of this meta-analysis provide a deeper understanding of the complex dynamics between parenting, environment and student morale in an educational context.

Keywords


Environment, Parenting, Student Morale

Full Text:

PDF

References


Anggraini, A., Hartuti, P., & Sholihah, A. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kepribadian Siswa Sma di Kota Bengkulu. Consilia : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 10–18. https://doi.org/10.33369/consilia.1.1.10-18

Annisa Rahmah, Maria Ulfah, L. M. H. C. (2023). Pola Asuh Otoriter Orangtua Terhadap Perilaku Moral Anak di Rw2 Kelurahan Tuan-Tuan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 12(5), 1364–1372. https://doi.org/10.26418/jppk.v12i5.64907

Commons, L. C. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murham : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86–102. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.144

Darmawanti, R. R. (2023). Pola Asuh Dapat Diartikan Sebagai Sistem, Cara Kerja, Atau Bentuk dalam Upaya Menjaga, Merawat, Mendidik, dan Membimbing Anak Kecil Supaya Dapat Berdiri Sendiri. IJAGAED: Indonesia Jurnal Of Islamic Golden Age Education, 3(2), 64–78. https://doi.org/10.47776/mozaic.v8i1.281

Dhaifi, I., & Putri, Y. (2023). Pola Pengasuhan Dan Peningkatan Aspek Perkembangan Pengetahuan Moral Melalui Gerak dan Lagu Pada Anak Usia Dini. Atthufulah (Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini), 3(2), 110–118.

DHIU, K. D., & FONO, Y. M. (2022). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 56–61. https://doi.org/10.51878/edukids.v2i1.1328

Fadlan, A., & K, N. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembinaan Moral Anak Usia Dini. Smart Kids Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 94–100.

Fatimah, S., Damaianti, S., Eliyati, Ningsih, L. S., & Gusniawati, S. (2023). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Karakter Anak Mi di Era Digital. HYPOTESIS ( Multidisciplinary Journal Of Social Sciences), 01(02), 89–96. https://azramedia-indonesia.azramediaindonesia.com/index.php/significant/article/view/922

Fimansyah, W. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembentukan Karakter Anak di Era Globalisasi. Primary Education Journal Silampar, 1(1), 1–6. https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/PEJS/article/view/305

Ika Noviana, A. (2018). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dan Kebiasaan Menonton Televisi Pendidikan Dengan Nilai-Nilai Moral. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(1). https://doi.org/10.21831/socia.v14i1.17846

Jontrianto, Menanti, A., & Lubis, R. M. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokrasi dan Kecerdasan Emosi Terhadap Pertimbangan Moral Siswa. Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 15–27.

Kuswanto, A. V., & Romadhona, A. (2023). Pengaruh Pola Asuh Keluarga Muda ( Toddlers And Kindergarten ) Terhadap Perkembangan. JIEEC, 5(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30587/jieec.v5i1.5140

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785

Listari, L. (2021). Dekadensi Moral Remaja ( Upaya Pembinaan Moral Oleh Keluarga Dan Sekolah ). (J-PSH) Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1), 7–12.

Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Anak (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). Yaa Bunayya Jurnal Anak Pendidikan Usia Dini, 3(2), 115–122. https://doi.org/10.24853/yby.3.2.16-122

Maksum, K., & Winasih, S. K. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Moral Siswa Kelas Tinggi di SD Negeri Cimpon Desa Tirtosari Kecamatan Kretek Kabupaten Bantul Tahun Ajaran 2014/2015. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 8(2), 75–84. https://doi.org/10.21927/literasi.2017.8(2).75-84

Muflihah, E., & Widyana, R. (2019). Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas Xi Smk X Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 318–355. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i2.321

Musslifah, A. R., Cahyani, R. R., & Hastuti, I. B. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Agresif Pada Anak. Jurnal Talenta Psikologi, XVI(2), 5–21. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=+pola+asuh%2C++lingkungan%2C+moral+siswa++Suci.A.K.P&btnG=

Nisa’, R., Lindawati, Y. D., & Wahananto, J. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 61–70. https://journal.stitaf.ac.id/index.php/ibtida

Nur’aini, F., Lubis, M., & Tasikmalaya, U. M. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(1), 137–143. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0,5&q=pola+asuh,+lingkungan,+moral+siswa+Nuraini,F.+Lubis+%26+Tasikmalaya

Prasetya, F. F. D., Setiowati, A., & Astuti, B. (2023). Hubungan Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dengan Sikap Insecure Pada Siswa. Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling), 7(1), 23–30. https://doi.org/10.47945/publik.v1i2.729

Ramadona, M., Anjani, A. R., & Putriani, R. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Kedisiplinan Peserta Didik di Smk Teknindo Jaya Depok. Research and Development Journal Of Education, 6(2), 13–23. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=pola+asuh%2C+lingkungan%2C+moral+siswa+Ramadona%2C+M.+Anjani+A.R.+%26+Putriani&btnG=

Risda Amini, M. F. B. S. (2023). Pengaruh Pola Asuh Permisif Grandparent Terhadap Perilaku Prososial Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Basicedu, 7(5), 3198–3201. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Robbiyah, R., Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 76–84. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.10

Sari, O. R., & Handayani, T. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. JCP (Jurnal Cakrawala Pendas), 8(4), 1011–1019. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=+pola+asuh%2C++lingkungan%2C+moral+siswa+Sari+%26+Handayani&btnG=

Suci, A. K. P. (2018). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Anak Remaja. Jurnal Rontal Keilmuan Pkn, 4(1), 1–13. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=+pola+asuh%2C++lingkungan%2C+moral+siswa++Suci.A.K.P&btnG=

Utami, F., & Prasetyo, I. (2021). Pengasuhan Keluarga terhadap Perkembangan Karakter Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1777–1786. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.985

Watulingas, F. (2022). Analisis Deskriptif Polah Asuh Orang tua terhadap Perkembangan Moralitas Anak Usia Dini. LOGON ZOES (Jurnal Teologi, Sosial, Dan Budaya, 5(1), 1–13.

Wayan suastini, I. M. D. W. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas V Di Sd Negeri Padang Panjang Sambian. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 48–57. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=+pola+asuh%2C++lingkungan%2C+moral+siswa+Wayan+suastini&btnG=

Zahroh, S., & Na’imah, N. (2020). Peran Lingkungan Sosial terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Jogja Green School. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i1.6293




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v10i2.7196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.