STUDI KOMPARASI HASIL BELAJAR SISWA ANTARA MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT DENGAN TIPE TSTS PADA MATERI INTERAKSI MAKHLUK HIDUP DENGAN LINGKUNGAN KELAS VII DI SMP NEGERI 11 BATAM

Fenny Agustina, Rahmi Sikumbang, Susanto S

Abstract


This observational population is student braze VII SMP Negeri 11 Batam school years 2013 / 2014 consists 12 classes. By use of tech simple random is sampling  utilized three classes as sample. Class is with model TGT'S learning brazes VII 2 , Class is with model TSTS'S learning brazes VII 4 , and control class by use of discourse learning model which is class VII 12 . Acquired observational data by use of instrument essays to usufruct studying as essays executed double helix objektif after learning process is finished. analisis's stipubting quiz did by normality quiz and homogeneity quiz. Normality quiz by use of quiz chi square. Of that count result data gets normal distribution. Homogeneity quiz usufructs to study utilizes quiz Barlett , gotten big appreciative or f computing   =  571,600 and f table   = 1,98  on signifikan's level α = 0,05 since f computing  > F table therefore samples drd variant be homogeneous. Drawned out into hypothesis quiz by use of quiz analisis variance (anova). Of hypothesis result is gotten f computing = 3892,485 and that result is greater of f table = 3,07  with signifikan's level α = 0,05.  So acquired hypothesis answer is refuse H0 at a swoop accepts Ha. So concluded that deep observational it exists komparasi result studies student among model kooperatif's learning type  TGT with type TSTS on living thing interaction material with environmentally brazes VII at SMP Country 11 Batam T.A. 2013 / 2014  


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S.,2010, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineke Cipta, Jakarta.

Artanti, N., 2012.Efektifitas Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Mata Pelajaran Ipa kelas V SD Imbas Gugus Lokantara Kecamatan Temanggung Kabupaten Temanggung Semester II Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi, Universitas Kristen Satya kencana. Salatiga

Gunawan, H.I., 2012,Pengaruh Penggunaan Metode TSTS Dalam Pembelajaran Matematika terhadap hasil balajar siswa Kelas V SD Kecamatan Sidorejo Kota Salatiga Semester II Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi.Universitas Kristen Satya kencana. Salatiga

Huda, M., 2013. Cooperative Learning, Metode, Teknik, Struktur, dan Model Penerapan. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Isjoni, 2013. Pembelajaran Kooperatif, Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Latisma, DJ. 2011. Evaluasi Pendidikan.Universitas Negeri Padang. Padang.

Slavin, R.E., 2009. Cooperative Learning, Teori, Riset, dan Praktik. Nusa Media, Bandung.

Sudjana, 2010. Metode & Teknik Pembelajaran Partisipatif. Falah Prodution. Bandung.

Sudjana, N. 2009. Penelitian dan penilaian Pendidikan. Sinar Baru Algensindo. Bandung.

Sugiyono, 2011. Statistika Untuk Penelitian. Alfabeta. Bandung,

, 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Usman, H., 2012. Pengantar Statistika. Bumi aksara, Jakarta.

Widoyoko EP. 2012. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Windarti,I.2012.Penerapan Model pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan Bantuan Media Pohon Pintar dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika siswa Kelas 5 SD Negeri Gerlang Semester 1 Tahun pelajaran 2013/2014. Skripsi. Universitas Kristen Satya kencana. Salatiga.

Yusuf.2012. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Two Stay Two Stray(TSTS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Diklat Kewirausahaan(Studi pada kelas X SMK Ardjuna 2 Malang).Jurnal. Universitas Negeri Malang. Email : Oecoep_88@yahoo.com




DOI: https://doi.org/10.33373/dms.v3i1.103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.