Pengembangan Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions (STAD)-Virtual Melalui Breakout Room pada Aplikasi Zoom Meeting

Budi Sasomo

Abstract


This writing aims to develop STAD learning with virtual learning during the Covid-19 pandemic. The preparation of this article uses the literature review method to get the problem formulation. Furthermore, literature review is also used for data collection, discussion, and drawing conclusions and suggestions. The results of the literature review showed that the STAD-Virtual learning steps were 1) the stage of delivering the material was carried out in the main room of the zoom meeting. 2) The group division stage with us participants is carried out in the main zoom meeting room. 3) Group activity in the breakout room and educators to make observations by entering the breakout room of each group. 4) The stage of evaluating learning outcomes in the main room of the zoom meeting. 5) The best group award stage takes place in the main rooms at the zoom meeting. STAD-Virtual learning is expected to make virtual learning solutions that are more varied, creative and innovative.

Full Text:

PDF

References


Angelina, L. dan Rahadi. D.R. 2020. Strategi Pengelolaan Zoom Meeting Dalam Proses Pembelajaran Dimasa Pandemi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI). Volume (03) N0 (02) November 2020

Aziz, A. dan Yusnita, Y. 2017. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dan TGT Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas VIII SMPN 05 Batam. PYTHAGORAS, Volume 6, Nomor 2: 106 - 114 Oktober 2017

Budiyono. 2011. Penilaian Hasil Belajar. Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret Surakarta

Ismawati, D. dan Prasetyo, I. (2020). “Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5 Nomor 1

Hamdani. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Media.

Hanggara, Y. dan Wajubaidah. 2016. Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar Peserta didik Kelas VII SMPN 50 Batam Tahun Pelajaran 2015/2016. PYTHAGORAS, 5(2): 131-138 Oktober 2016

Haqien, D. dan Rahman, A.A. 2020. Pemanfaatan Zoom Meeting Untuk Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan) Vol. 5 No. 1 Agustus 2020

Hawa, S., Istiqomah, Santosa, R.H. dan Setiana, D.S. 2020. Efektivitas Model Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta didik SMK. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, Volume 9 Nomor 1: 77-85 April 2020

Isjoni. (2008). Model-Model Pembelajaran Mutakhir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Komalasari, K. 2010. Pembelajaran Kontekstual dan Aplikasinya. Bandung: PT Refka Aditama.

Monica, J. dan Fitriawati, D. 2020. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada MahaPeserta didik Saat Pandemi Covid-19”. Jurnal Communio : Jurnal Ilmu Komunikasi, Volume IX, No. 2, Juli – Desember 2020, hlm 1630 – 1640.

Nasir, Bagea, I., Sumarni, Herlina, B. dan Safitri, A. 2021. Memaksimalkan Fitur “Breaking Rooms” Zoom Meeting pada Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5 Issue 1 (2021) Pages 611-624

Radita, N. (2018). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Jaringan Pada Materi Teori Graph. Must: Journal Of Mathematics Education, Science And Technology. Vol. 3, No. 1, Juli 2018. Hal 33 – 45

Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Pendidik. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sasomo, B. 2020. Pengembangan SEM-V (Science, Technology, Engineering, Mathematic And Vidio) Pada Pembelajaran Virtual dengan Kearifan Lokal Melalui Permainan Tradisional di Masa Pandemi Covid-19. Proceeding International Webinar Malay Local Wisdom in the Period and After the Plague. Yogyakarta: Institut Nusa Dwipa

Suhery, Putra, T.J dan Jasmalinda. 2020. Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting Dan Google Classroom Pada Pendidik Di Sdn 17 Mata Air Padang Selatan. Jurnal Inovasi Penelitian. Vol.1 No.3 Agustus 2020

Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning: Teori&Aplikasi Pakem. Pustaka Belajar.

Muhibbin Syah. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2004. Solo: Sendang Ilmu




DOI: https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.3105

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.